Binnenvaart

Dromec lieren ten behoeve van de binnenvaart.

Binnenvaart aandrijvingen en lieren DromecIn de binnenvaart is er sprake van vergrijzing. Steeds minder jongeren kiezen voor het beroep/vak van binnenvaartschipper. Terwijl de binnenvaart een sector is die toekomst heeft. Het is een een duurzame en efficiënte manier van transporteren en het ontlast het Nederlandse snelwegennet.

Dromec is voortdurend alert op de ontwikkelingen in uw sector. En we bedenken keer op keer passende en innovatieve oplossingen om uw werk eenvoudiger en plezieriger te maken. 

Draaiende bolder

Draaiende bolderEen van de meest recente ontwikkelingen is de introductie van de draaiende bolder. Het zware werk tijdens het aanmeren van uw schip is nu aanzienlijk makkelijker te maken met een draaiende bolder. Tijdens het afmeren werkt deze als normale kaapstaander, echter direct na het afmeren kan men het schip op dezelfde bolderkop beleggen. Met een houdkracht van 15 mT is zekerheid tijdens het afgemeerd liggen gewaarborgd. Indien tijdens de trossenronde teveel loos wordt opgemerkt, kan dit er met een simpele druk op de knop worden uitgedraaid zodat het schip en de trossen weer mooi strak staan. Dit product kan worden geleverd inclusief de besturing. 
Lees hier meer over de draaiende bolder >

Meer over draaiende bolder

 

Autokraanlier, spudpaallier, ankerlier, etc.

Dromec levert elke denkbare lier die u op uw schip maar nodig kunt hebben. Hieronder vindt u een overzicht van ons assortiment of bel Dromec!

(Draad) Ankerlieren

(Draad) Ankerlieren

Ketting  ankerlieren zijn traditioneel nog veel aanwezig. Nadeel van deze lieren is dat benedendeks een kettingbak aanwezig moet zijn om de ketting te bergen.

Daarnaast zijn aan dek voorzieningen nodig voor het geleiden van de ketting tijdens het laten vallen en binnenhalen van het anker + een ketting stopper. Ook nemen ketting ankerlieren vaak veel ruimte in beslag, zijn onderhoudsgevoelig en produceert de ketting veel geluid tijdens laten vallen en binnenhalen van het anker.

Draadankerlieren zijn in veel gevallen compacter, eenvoudiger te bedienen en minder onderhoudsgevoelig. Het anker hangt direct aan de trommel(s) welke voorzien zijn van een vrijloop en bandrem zodat het anker veilig en snel gehandeld kan worden. Door het toepassen van draadankerlieren ontstaat er op het dek meer vrije loopruimte. Ook benedendeks ontstaat ruimte omdat de kettingbak kan vervallen.

Dromec heeft een uitgebreid assortiment draad en ketting ankerlieren die uitermate geschikt zijn voor de binnenvaart, ook uit te voeren met een verhaalkop.

Bekijk lieren voor de binnenvaart
Koppellieren

Koppellieren

Een koppellier wordt gebruikt om duwbakken en de duwboot stevig met elkaar te koppelen. Dromec produceert, levert en onderhoudt elektrisch of hydraulisch aangedreven koppellieren voor de binnenvaart tot een capaciteit van 60mT. Ook leverbaar inclusief koppeldraad.

Bekijk lieren voor de binnenvaart
Autokraan lieren

Autokraan lieren

De meeste binnenvaart schepen zijn uitgerust met een zgn autokraan waarmee de schipper zijn of haar auto van en aan boord kan hijsen. Dromec heeft voor deze toepassing verschillende elektrische en hydraulische compact lieren in het programma welke eventueel compleet met besturing kunnen worden geleverd. Op deze lieren zijn verschillende opties leverbaar zoals eindschakelaars, drukrol etc. Heeft u een oude lier die niet meer voldoet aan de huidige regelgeving? Of moet uw kraan binnenkort worden gekeurd? Neem dan contact met ons op voor een passende oplossing met korte levertijd!

Bekijk de EWH-900 autokraanlier
Spudpaallier

Spudpaallier

Een spudpaal wordt ook wel spijker of ankerpaal genoemd. Het is een stalen paal die op en neer kan door of langs een schip. Hiermee kan een binnenvaartschip zich vastzetten op de bodem van het vaarwater. 

Om deze zware paal te laten zakken of op te halen is uiteraard een krachtige lier nodig. Dromec is specialist in lieren en aandrijvingen. We hebben voor elk probleem een passende oplossing.

Bekijk de EPS-4000-V spudpaallier