Artikel BinnenvaartKrant: De juiste lier verricht wonderen

17 juli

Dromec bouwt lieren voor de scheepvaart, visserij, landbouw en tal van andere toepassingen. Het ontwikkelen en engineeren van een nieuw elektrisch aangedreven flyshoot- en twinrig liersysteem was een uitdaging, maar is boven verwachting geslaagd. Visser Klaas van Duijn van de LT43 is tevreden.

Nadat Maarten en Klaas van Duijn in 2017 kenbaar hadden gemaakt dat zij een innovatief en toekomstbestendig schip wilden laten bouwen, ging Dromec en samenwerkingspartner VCU met de familie Van Duijn praten. Elke wens en idee werd in kaart gebracht om een duidelijk beeld van de verwachtingen te krijgen.

Een leuke uitdaging

“Op basis van alle informatie maakte Dromec een plan”, vertelt ing. Leendert van Bochove,  technical engineer bij Dromec.  “Wij zagen de uitdaging wel zitten.” Brandstofbesparing en lieren gaat ook goed samen. Het uitvaren van de lijnen en netten levert namelijk energie op. Als je dat met een elektrische lier doet en de juiste voorzieningen treft, werkt de motor namelijk als dynamo. Maar een elektrische lier kan nog meer voordelen bieden boven de traditionele hydraulische varianten.

Een elektrische lier heeft minder onderdelen ten opzichte van een hydraulisch systeem. Dat betekent dus minder weerstand en bespaart daardoor dus energie. De lier bestaat in feite alleen uit een trommel, aandrijving, elektromotor, lagers en een encoder. Dat is ook een besparing op onderhoud en er kan minder stuk gaan. De door Dromec ontwikkelde besturing is inmiddels ook in staat om met één joystick de netten binnen te halen. Met hydraulische systemen zijn er meerdere handles nodig om dat te doen. Middels de besturing en een aantal sensoren worden de netten in de ideale vispositie in het water gepositioneerd en gecontroleerd. Het hele proces wordt grafisch weergegeven op een display, zodat de visser tijdens de track alle relevante informatie tot zijn beschikking heeft.

Gezamenlijke kennis

Indien het systeem wordt ingesteld op een maximale trekkracht van bijvoorbeeld 5 ton, dan reageert het systeem automatisch zodra de kracht groter wordt en werkt het als veer en viert het vistuig. De motoren leveren dan weer energie waardoor de aggregaten minder hoeven te leveren. Tijdens de ontwikkeling, waarbij alle kennis van de vissers, VCU en Dromec samenkwam, werd er een proefopstelling in de werkplaats gemaakt. Iedereen werd uitgenodigd voor een demonstratie. Uiteindelijk moet het systeem doen wat de klant ervan verwacht. Daarvoor is Van Bochove ook een week gaan vissen met de vissers. “Vissers werken van vader op zoon hydraulisch, dus het is een uitdaging om een nieuw systeem te maken dat aan hun verwachtingen voldoet. Ze kennen de betrouwbaarheid van hydrauliek.”

“Het was behoorlijk spannend. De klant verwacht een bepaald gedrag van het lier systeem”, vertelt Joost Ressing, Sales & Marketing Manager bij  Dromec. “Dat is gerealiseerd middels  de door ons ontwikkelde besturing.” “Uitgangspunt is dat het simpel moet zijn”, voegt Van Bochove toe. “Het werkt dan ook zoals een app d.m.v. een touchscreen tussen de joysticks.”

Breed scala aan maritieme lieren

Enkele voorbeelden van de door Dromec geleverde lieren in de maritieme wereld zijn de draadankerlieren en de draaiende bolder, een combinatie van een bolder en een kaapstander, waar je ook direct op kan beleggen.

Ook bouwt men z.g.n. spoelmachines in veel varianten, waarmee kabels met een juiste voorspanning op lieren aan boord van schepen kunnen worden gespoeld. Deze voorspanning (ca 10% van de werklast)  zorgt voor een beter spoelbeeld en minder slijtageschade aan kabels, dus een langere levensduur.

Bron: Binnenvaartkrant, pagina 22

Heeft u een vraag?

Neem vrijblijvend contact op met een expert via onderstaande button. 

Neem contact op