160 tons elektrisch spudpaal systeem voor Damen Shipyards

DROMEC levert compleet elektrisch spudpaalsysteem voor DAMEN Shipyards Gorinchem.

Samen met Damen is een systeem gerealiseerd waarbij goed gekeken is naar de veiligheid voor de gebruikers aan boord.

Om 2 spudpalen met ieders een eigen gewicht van ca 85 ton en een lengte van 30 meter veilig te kunnen handelen en op de barge vrij van positie te kunnen wisselen heeft Dromec samen met Damen een gebruiksvriendelijk systeem uitgewerkt. Elke paal kan met 160 ton de bodem in worden gedreven om de kraanbak op een stabiele manier te verankeren en op positie te houden zodat de op de bak aanwezige 625 tons kraan veilig kan werken.  het systeem werk op principe van rack and pinion.

Plug & Play systeem

De 4 spudpaal stations zijn gekoppeld met een centraal besturingssysteem dat alle stations monitort en bewaakt. Elk station is voorzien van een bedieningsconsole zodat het handelen en bedienen van de paal lokaal kan worden gedaan en de operator direct zicht heeft op het in en uitvoeren van de paal.

 

Software

De centrale besturing wordt aangestuurd middels in eigen huis geschreven software waarbij alle veiligheidsfuncties worden gemonitord

Systeem specificatie per station:

  • snelheden 2 & 4 m/min
  • werklast 80 mT (nominaal)
  • piek werklast 160 mT (piek)
  • beschermingsklasse IP67
  • 2x mechanische blokkeer inrichting
  • 2x elektromagnetische houdrem
  • Sensoren voor paal status & positie
  • Absoluut encoders voor positie bewaking
  • Siemens 7 inch comfort panel voor alarm en systeem status weergave
  • Modbus communicatie met 625 mT kraan
  • 4x RVS lokaal bedieningscabinet met functies:

– Noodstop
– Groene LED “Systeem gereed”
– Rode LED “Alarm”
– Drukknop ” Paal naar boven”
– Drukknop ” Paal naar beneden”

Projectfoto’s: 

       

   

Bent u op zoek naar een spudpaalsysteem? Gelijk principe als hierboven getoond? Heeft u zwaardere of lichtere spudpalen? Wenst u liever spudpaallieren?
Neem dan contact met ons op. Op basis van uw wensen kunnen wij als start snel een concept opzetten dat we samen met u verder perfectioneren.

Ook benieuwd naar de oplossingen die DROMEC Winches voor uw project kan bieden? Neem dan contact op met onze specialisten!

Liersysteem voor hoogste vlaggenmast ter wereld

Dromec levert liersysteem voor ’s werelds hoogste vlaggenmast locatie Caïro Egypte.

Een vlag met een oppervlakte van ruim 2.500 m2 hijsen in de ruim 201 mtr hoge vlaggenmast is een interessante  uitdaging. Dromec is deze uitdaging aangegaan en heeft samen met de firma Gieco  (Gharably Integrated Engineering Company)  uit Egypte een klant specifiek systeem ontworpen en gebouwd.

De lier met een capaciteit van 2mT op laag 6 kan de vlag met een snelheid van 17 mtr/min hijsen of strijken. Om de 400 meter lange kabel met een juist spoelbeeld op en af te spoelen is de lier voorzien van een spoelgeleider en drukrol. De lier wordt aangestuurd door een frequentie geregelde besturing. Om vanuit Nederland ondersteuning te kunnen bieden en/of het systeem te kunnen finetunen, kan vanaf afstand worden ingelogd waardoor aanpassingen snel te realiseren zijn.

Caïro New Administrative Capital

De locatie van de vlag is Caïro New Administrative Capital. De vlaggenmast is opgenomen in het Guinnes book of World Records.

Video liersysteem vlaggenmast

Om een goede indruk te krijgen van dit project, zie onderstaande korte film.

Guinness World Record

Wilt u meer weten over dit uitdagende project? Kijk dan eens op Gieco Flagpole of Guiness Book of Records.

Onze specialisten denken graag mee met uw vraagstuk. Voor maatwerk oplossingen voor liersystemen inclusief de bijbehorende besturing en software bedenken, bouwen en testen we in eigen huis. Bij de ontwikkeling van deze unieke vlaggenmast in Egypte hebben we in vroeg stadium meegedacht in mogelijkheden. Geen uitdaging is voor ons te gek. We werken graag aan bijzondere projecten. Grote, maar ook kleinere projecten zijn bij onze specialisten in goede handen.

Ook benieuwd naar de oplossingen die Dromec Winches voor uw project kan bieden? Neem dan contact op met onze specialisten!

Ombouw transportband Deme Building Materials BV te Vlissingen

Nieuwe lier met besturing voor DEME Building Materials BV Vlissingen

Van oudsher heeft Dromec een sterke binding met de offshore en de nautische sector. Daarom is het niet verwonderlijk dat de Zeeuwse constructie- en machinebouwer P. van Eijzeren en Dromec elkaar gevonden hebben. In opdracht van een zand- , stenen- en grindhandel uit Vlissingen is een bestaande transportband omgebouwd. Nu voldoet deze weer aan de huidige wet & regelgeving.

Bekijk de video van dit project >

 

Modernisering transportband voor belading binnenvaartschepen.
Modernisering transportband voor belading binnenvaartschepen.

Project DBM Vlissingen-Oost

P. van Eijzeren machinebouw – gevestigd in Borssele en Zierikzee en opgericht in 1919 – doet in landbouwmechanisatie en in constructie- en machinebouw, inclusief engineering, verspaning en montage.

‘Dromec gebruikt ons als toeleverancier voor allerlei plaatwerk en stalen onderdelen. Ook voor draaiwerk (liertrommels) hebben ze weleens een beroep op ons gedaan’, licht projectengineer Bram Steendijk toe. ‘Het project voor DBM Vlissingen-Oost was van fors grotere omvang.’

Liersysteem voor transportband

Op- en overslagbedrijf DBM Vlissingen-Oost klopte bij hen aan voor modernisering van een transportband, waarmee binnenvaartschepen worden beladen met hun zand, stenen en grind. ‘De hoogte van die band ten opzichte van het schip moest flexibel kunnen worden ingesteld. Aangepast aan de grootte van het schip en meebewegend met het getij. Om de transportband omhoog te liften of te laten zakken, was een liersysteem nodig. De schipper bedient de band.’

 

Lier, hijskabel en omloopschijven van 3D tekening tot productie en montage.
Lier, hijskabel en omloopschijven van 3D tekening tot productie en montage.

Passend 3D-model van lier, hijskabel en omloopschijven

De lier, de besturing, de hijskabel en de bijbehorende omloopschijven komen uit de ontwerpafdeling en de werkplaats van Dromec. Voor de aanpassingen aan de transportband en de constructie in de haven van Vlissingen tekende P. van Eijzeren. De hele constructie werd uiteraard uitvoerig getest in de praktijk. Het ontwikkeltraject –  van eerste schets tot ingebruikname –  kostte een half jaar.

Prettige communicatie en samenwerking

De onderlinge communicatie en de samenwerking bevalt uitstekend. ‘Vanwege de grote afstand overlegden we voornamelijk via telefoon en mail. Dat verliep altijd op een prettige en duidelijke manier. Het 3D-model voor de lier van Dromec paste keurig in ons ontwerpmodel voor de transportband. De werk- en tijdsplanning waren keurig opgesteld. Ik weet dat onze klant zeer tevreden is over het eindresultaat. Dat functioneert naar behoren. Kortom, een heel nette service!’

Video nieuwe hijslier voor transportband

Elektrisch Flyshoot & Twinrig lier systeem

Dromec ontwikkelt en bouwt elektrisch Flyshoot & Twinrig systeem voor commerciële visserij

Een volledig elektrisch vissysteem dat Flyshoot & Twinrig vissen mogelijk maakt vanuit één centrale bedieningsconsole.

  • 2 hoofdlieren met aangedreven levelwinder
  • 1 middenlier
  • 2 nettenrollen
  • 2 hulplieren
  • 1 centrale besturing met hieraan gekoppeld full color touchscreen met Dromec Control System layout
  • Geheel geprogrammeerd met Dromec Besturingssoftware Platform om hele set als 1 geheel te laten functioneren
  • Besparen van brandstof door hoge systeem efficiëntie en mogelijkheid tot terugvoeden van energie tijdens uitgeven van de lijnen.

 

Enkele eigenschappen:

  • Functionaliteit en layout conform Dromec Control System
    Bediening en monitoring alle lieren
  • Flyshootlier
    Mogelijkheid voor keus separaat, gelijke kracht of gelijke snelheid
    Mogelijkheid voor High Speed uitvieren en beperkt remmen
    Uitlezing kracht (dynamisch), snelheid en uitgegeven lengte
    Waarschuwing overbelasting (kracht en speed)
    Mogelijkheid tot wijzigen draaddiameter
  • Flyshoot levelwinder
    Exact volgen van flyshoot lier, kalibratie mogelijkheid
    Uitlezing positie levelwinder t.o.v. lier
  • Middenlier
    Hijsen / dalen
    Uitlezing kracht en snelheid dynamisch
  • Nettenrollen
    Mogelijkheid om alles separaat te bedienen via centrale console
    Mogelijkheid om per set de snelheden te koppelen
    Uitlezing kracht (dynamisch) en snelheid, gekoppeld of niet
  • Hulplier
    Hijsen / dalen
    Uitlezing kracht en snelheid
  • Joysticks voor manuele bediening voor iedere lier

Gleistein 100 & 10 mT testbanken

Dromec en Gleistein hebben de touwtjes in handen

 Als twee bedrijven in hun sector aan de touwtjes trekken, dan zijn het Dromec en Gleistein wel. De één op het gebied van aandrijvingen en lieren, de ander met touwen, lijnen en kabels in werkelijk alle soorten en maten. Dromec heeft twee nieuwe en geavanceerde testbanken mogen ontwikkelen voor de touwfabriek in Slowakije. Zonder de juiste spanning geen juiste kwaliteit. Eerde Warnaar van Gleistein legt het in de onderstaande video perfect uit!

Het Duitse Gleistein, dat in 2024 het tweehonderdjarig bestaan hoopt te vieren, is de nummer twee in Europa op het gebied van touwproductie. Een familiebedrijf, waar inmiddels de achtste generatie aan het roer staat. Gleistein vervaardigt touwen met toepassingen in onder meer de offshore, de maritieme sector, zwaar en industrieel hijswerk, de watersport en in speeltuinen. Dagelijks rolt er in totaal ruim 45 kilometer touw uit de productielocaties in Bremen en Slowakije. Meer dan 5000 verschillende soorten touwen zitten in het assortiment, variërend in dikte van 0,3 tot meer dan 360 millimeter.

Voor-rek

‘Een nieuw geproduceerd touw moet eerst stijf worden door het gebruik’, weet Eerde Warnaar, Senior Application Engineer en Business Developer bij Gleistein. ‘Als er spanning op komt te staan, rekt het touw enigszins. Een materiaal als nylon kan wel 18 procent rek genereren. Er zijn klanten die een maximale tolerantie van 1 centimeter eisen. Daarom moeten we exact kunnen calculeren hoelang de reklengte bedraagt bij een bepaalde spankracht (de zogenaamde voor-rek). En dat vervolgens corrigeren tot de gewenste werkelijke touwlengte.’

Meten is weten. Gleistein beschikt voor het analyseren van de voor-rek over twee loodzware testbanken van 300 en 30 ton. Bij Dromec heeft het bedrijf twee nieuwe besteld: van 100 en 10 ton. Die zijn volledig op maat ontworpen, met volledige digitale programmering en automatische winches. De software is ook op afstand te bedienen en te programmeren. Handig als er een storing optreedt in het systeem. Een laser meet de lengtes en de spankrachten, zonder enige kans op afwijkingen.

Touwbreuken traceren

‘Ook voor het traceren van de oorzaken van touwbreuken bieden die testbanken uitkomst. Want we repareren gebroken touwen, als dat economisch lonend en technisch verantwoord is. Strengen kunnen worden gesplitst en aan elkaar geknoopt. Geen twee touwen zijn hetzelfde, nog afgezien van de toepassingen. Elk touw heeft zijn eigen constructie en materialen.’

Dat Dromec de order werd gegund, kwam niet uit de lucht vallen. ‘Gleistein heeft eerder grote winches en spoelen in Rhenen laten maken. Ik ken Cees Drost, de CEO van Dromec, al vijftien jaar. Hun service is altijd uitstekend. Samen met de opdrachtgever werken ze keurig aan een maatwerkoplossing. Dat geeft altijd vertrouwen en een gevoel van tevredenheid.’ De ontwikkeling van de testbanken duurde veertien dagen, terwijl de bouw in drie maanden gereed was.

 

Innovaties voor de Binnenvaart

Innovaties voor de Binnenvaart

Om het werk aan boord van binnenvaartschepen veiliger, lichter en hierdoor leuker te maken heeft Dromec verschillende lieren ontworpen die veelal uit voorraad leverbaar zijn.
Hieronder vindt u een overzicht van ons programma.

Staat uw product er niet tussen?
Geen probleem, neem dan contact met ons op via bovenstaande contactknop of bel ons op 0317-68 11 55

Indien u op het plaatje van uw keuze klikt, komt u op de detail pagina met alle technische informatie.

 

Dromec interview met Joep Breuer, CTO bij Kitepower.

Het was een vurige wens van Wubbo Ockels om de ruimte in te gaan. Die droom kwam uit. En dat gebeurt nu ook met de revolutionaire energievlieger, het project waarmee de astronaut experimenteerde als hoogleraar aan de TU Delft. De Delftse start-up Kitepower bouwt voort op zijn geweldige erfenis en heeft inmiddels een volwassen en bruikbaar systeem ontwikkeld voor de markt. Dankzij een belangrijke bijdrage van Dromec.

 Van visie tot werkelijkheid. Via een dynamo wordt elektriciteit opgewekt door het uitrollen van een kabel, die verbonden is met de rondcirkelende vlieger. Dus trekkracht die wordt omgezet in stroom. Een autopiloot maakt automatisch opstijgen en landen mogelijk. Al met al een uiterst duurzaam en efficiënt systeem. De grondstations – met lieren om de kites in een constante cyclus omhoog en omlaag te sturen – ontwerpt en bouwt Dromec.

Lier

‘Wubbo was mijn afstudeerprofessor en een onvermoeibaar pleitbezorger van duurzame energie, memoreert CTO Joep Breuer. ‘Dankzij Europese subsidie konden we zijn ideeën in 2016 omzetten in een commercieel bedrijf voor vliegerwindenergie. Al snel kwamen we uit bij Dromec, waarna het eerste liersysteem werd ontwikkeld. Later ontstond een verbeterde versie met een grotere kite. De resultaten van de vluchten zijn zeer bevredigend. De samenwerking met Dromec bevalt uitstekend. Ze maken prachtige techniek en leveren kwalitatief goed materiaal. Tijdens het brainstormen leren we van elkaar. Het is heerlijk om samen de puntjes op de i te zetten.’

Slechts een handvol bedrijven in Europa houdt zich bezig met energievliegers. Als pionier behoort Kitepower tot de koplopers. Het bedrijf werkt samen met de top tien van beste kiters ter wereld. Het gaat de Willie Wortels uit Delft dus letterlijk en figuurlijk ‘voor de wind’. In augustus is een crowdfundingsactie gestart met als doel het ophalen van zeven ton. Voor meer info hierover zie volgende link crowdfunding

Uit zes jaar onderzoek ontstonden twee werkende prototypes. Na drie succesvolle pilots – waarvan één met Defensie – en negen versies van ons Kitepower-systeem zijn we klaar voor de volgende fase: het op de internationale markt brengen van onze AWES. AWES is het eerste volwassen en functionele mobiele airborne windsysteem. Eén grondstation (gebouwd in 20 ft standaard zeecontainer afmetingen) met kite zal tot wel 150 huishoudens van elektriciteit voorzien (100 kW per jaar). In de toekomst willen we dat uitbreiden tot 500 kW.’

Defensie

De roep om de innovatieve technologie van Kitepower klinkt tegenwoordig luider dan ooit. Exploderende energieprijzen, afsluiting van Russisch gas, extreme weersomstandigheden door klimaatverandering: de actualiteit bewijst het. ‘We moeten nu nog concurreren met windmolens. Maar vliegerwindenergie gebruikt 80 tot 90 procent minder materiaal dan windenergie en kent een langere levensduur. En van horizonvervuiling, slagschaduw en geluidsoverlast is bij ons geen sprake. Nu vullen die twee systemen elkaar aan. Uiteindelijk willen we het onze rendabeler maken en een serieus en groener alternatief voor de klassieke windturbines bieden. Een vergelijking met zonne-energie: onze Falcon met een vliegeroppervlakte van 60 vierkante meter produceert evenveel energie als 2000 vierkante meter zonnepanelen.’

Energievliegers zijn ideaal in compacte gebieden waar windturbines niet kunnen of mogen staan. Kitepower past wereldwijd. Met name in achtergebleven en onherbergzame regio’s zonder elektriciteitscentrales, plaatsen waar natuurrampen de energievoorziening platlegden, bij veldhospitalen in oorlogsgebieden. Boeren en bedrijven in ontwikkelingslanden varen er wel bij. Dus vliegerwindenergie dient ook een groot sociaal-maatschappelijk doel. Het heeft absoluut de toekomst.

Dromec is trots deel uit te mogen maken van deze ontwikkeling. Naast de Kitepower systemen ontwerpt en bouwt Dromec meerdere oplossingen ten behoeve van de zogenaamde renewables (groene energie). Systemen voor het trekken van kabels ten behoeve van de aanleg van offshore windmolenparken, Pull-in systemen voor offshore power cables, service lieren voor windturbines etc. Daarnaast is Dromec uitvinder van met de zon meedraaiende zonne eilanden, in de markt beter bekend onder de naam Floating Solar.

 

Voor bezoek aan de website van KitePower klik hier

Van Oord Water Injection Dredgers Maas en Mersey

In nauwe samenwerking met Kooiman Marine Group en Van Oord, heeft Dromec 2 sets  Active Heave Compensated 30 mT liersystemen ontwikkeld, gebouwd en geleverd  t.b.v. Van Oords nieuwe hybride water-injection dredgers Maas & Mersey.

Naast de lieren, heeft Dromec ook de AHC controls & software ontwikkeld en deze  geïntegreerd in Van Oords HMI system (VOCAM). Het liersysteem is een belangrijk onderdeel van het innovatieve hybride energie management systeem dat zorgdraagt voor reductie van schadelijke CO2 uitstoot en hierdoor voldoet aan de  IMO TIER III regelgeving.

Tijdens het baggeren levert het liersysteem energie terug aan de diesel-elektrische  scheepsvoortstuwing. Scheepsbewegingen als gevolg van golven  worden gecompenseerd door Dromec’s software platform in combinatie met het centrale highspeed lieren besturingssysteem. Tijdens bagger operaties wordt data als positie, snelheid en koppel gemeten & bewaakt door het controle systeem. Het AHC-systeem verbetert de positionering van waterjets, wat resulteert in preciezere en efficiëntere voorgeprogrammeerde baggerwerkzaamheden. Na de inbedrijfsstelling door Dromec was Maas klaar voor haar eerste baggerklus op de rivier de Theems in Londen (VK).

 

Deme Diepzee Mijnbouw Lier

Voor Deme Group heeft Dromec een zogenoemde ROV recovery lier geëngineerd en gebouwd.

Deze lier wordt ingezet tijdens het handelen van een diepzee ROV (Remotely  Operated Vehicle) tijdens diepzee  mijnbouw operaties. Als gevolg van de afmetingen en het gewicht van de lier, is de assemblage en transport verzorgd door onze partner   De Meyer

Enkele feiten:

  • 5.500 mtr ø 50mm umbilical capaciteit in 4 lagen
  • 25 mT hijs capaciteit op laag 4
  • Nominale snelheid 25 mtr/min.
  • Afmetingen (LxBxH) : 12,6 x 9,0 x 9,30 mtr.
  • Gewicht ca. 148 mT
  • Dromec’s winch control & monitoring systeem
  • Active Heave Compensation (Zeegang compensatie)
  • Constant Tension
  • Afstandsbediening middels buikorgel & schip Commando Centrum

Staat uw favoriete lier of systeem er niet bij?

Speciale lieren, liersystemen, (dek) apparatuur & systemen voor het opwekken van groene energie zijn de ultieme kracht van Dromec. Specials zijn een uitdaging voor onze engineers om de beste technische oplossing te vinden. De korte tijd tussen ontwikkeling en realisatie is ook een grote kracht van ons bedrijf.